Tekster - skriv godt til nettet

Let læste tekster styrker hjemmesidens brugervenlighed. Vær opmærksom på, at kommunikation på nettet fungerer på andre vilkår end kommunikation via trykte medier.

Kendetegn ved web-læseren

  • Læser aldrig alt, men skimmer skærmen
  • Læser ikke kronologisk, men kan springe ind i en tekst hvor som helst
  • Søger målrettet efter information.

Målgruppe og budskab

  • Gør dig klart, hvem du skriver til
  • Vær relevant – skriv det din læser har brug for
  • Skriv de centrale budskaber først
  • Forklar det, som er svært for målgruppen.

Overskrifter

  • Skriv meningsfulde og sigende overskrifter
  • Klare overskrifter er bedre end “smarte” overskrifter
  • Placér centrale nøgleord i overskriften.

Afsnit og mellemoverskrifter

  • Del teksten op i korte afsnit
  • Brug mellemoverskrifter som deler teksten logisk op
  • Mellemoverskrifter hjælper læseren til at skimme teksten
  • Skriv sigende mellemoverskrifter.

Formatering

  • Brug fed skrift, hvis du vil fremhæve ord
  • Undgå kursiv – det er svært at læse på en skærm
  • Brug ikke understreget tekst – brugeren vil tro, at der er tale om et link
  • Brug punktopstilling (bullet points) til opremsninger.
  • Brug altid venstrestillet tekst – lige marginer gør teksten svær at læse.

Læs også om formatering og webtilgængelighed

Links i brødtekst

  • Linkteksten skal selvstændigt vise, hvad linket indeholder
  • Skriv aldrig linktekster som: ’Læs mere’ og ’Klik hér’
  • Skriv fx titlen på en rapport, centrale emneord etc.

Læs også om links og webtilgængelighed

Sproget

  • Forklar faglige begreber
  • Del lange, sammensatte ord op
  • Henvend dig direkte til din modtager. Skriv ”du” og ikke ”man”, og brug ”DTU” som afsender
  • Brug generelt aktivt sprog
  • Undgå superlativer, det kommer hurtigt til at virke utroværdigt 
  • Undgå redundans og indholdstomme fraser ”Her kan du læse om…”

Vær også opmærksom på, at gode webtekster er med til at øge tilgængeligheden på dit site.
Læs mere om webtilgængelighed