Websites på DTU

DTU råder over en centralt styret platform til opbygning af hjemmesider der kan understøtte universitetets forskning, uddannelse, innovation og rådgivning. Platformen huser mere end 800 hjemmesider om alt fra præsentation af forskningsgrupper og projekter til intranet og studieinformation.

Sitecore

  • DTU benytter CMS’et Sitecore til at drive de mange hjemmesider på universitetet. SiteCore er især velegnet til at understøtte mange sites, med mange redaktører, komplekse rettigheder og forskellige kommunikationsbehov.
  • DTU har benyttet SiteCore siden 2004.
  • DTU opgraderede i 2023 til SiteCore version 10.2 og flyttede ved samme lejlighed driften til cloud'en.
  • I de seneste års optimeringer af DTU’s sitecoreplatform er funktionalitet til formularer, nyhedsbreve, ekstranet og SoMe taget ud af sitecore og omlagt til 3. parts produkter. Dette sker for at fokusere på kerneproduktet, skabe fleksibilitet og optimere performance.   

Generelle anbefalinger til institutter vedr. websites på DTU

I AKM's webteam bliver vi ofte spurgt hvad der er den generelle best practice når det handler om at understøtte institutternes forretning via web formidling. Svaret er, at vi ikke har en one-size-fits-all model som vi altid anbefaler. Hvert institut er forskelligt og der kan være meget forskellige behov afhængig af hvilke services man tilbyder og hvilke faglige miljøer man indgår i. Derudover er der stor forskel på hvilke ressourcer man har til rådighed og hvordan man er organiseret i de enkelte enheder. Det har altsammen indflydelse på hvad der er den rigtige webløsning. Når det er sagt er der dog alligevel nogle pejlemærker som er vigtige:

  • Hjemmesider kræver opdatering: Hver side skal være relevant og tidssvarende. Forældet information er værre end ingen information, så husk at omfanget af den samlede online tilstedeværelse giver en løbende vedligeholdelsesbyrde. Det er derfor altid en god ide at overveje, hvordan hver enkelt publiceret side understøtter forretningen.
  • Der er mange projekter og grupper på DTU som ønsker et selvstændigt website afkoblet fra instituttet. Overvej altid om der overhovedet er brug for et særligt website. Måske er det nok at synliggøre projektet i DTU Orbit og kommunikere om det via sociale medier og faglige publikationer. Er der brug for at oprette dedikeret online indhold, så anbefaler vi, at man som udgangspunkt placerer det på instituttets hovedsite. Det vil bidrage til at projekter og grupper ikke står alene, men tydeligt indgår i en kontekst med andre lignende projekter og grupper under instituttet.
  • I de tilfælde hvor er brug for at oprette selvstændige websites, så hold dem på et begrænset niveau, så man ikke får introduceret indhold der kræver for meget vedligehold. Brug de etablerede ressourcer til at trække publikationer, projekter og medarbejderlister. Tænk sitet som et visitkort og benyt istedet personlige sociale medier til opdateringer.  
Der er ikke noget formelt krav om at alle hjemmesider på DTU skal opbygges på den centrale platform. Det er kun de enheder som indgår i DTU’s primære organisationsdiagram som SKAL være med på den fælles platform. Øvrige enheder og projekter kan principielt vælge andre platforme, men skal være opmærksom på at overholde DTU’s design, samt lovgivning vedr. GDPR, cookies, web tilgængelighed og relevante sikkerhedsstandarder mv. Det er derfor typisk væsentligt nemmere (og billigere) at benytte den centrale platform, frem for at opfinde parallelle løsninger.

Der kan være mange gode grunde til at oprette hjemmesider på et universitet. Men selvom vi har meget at bidrage med er det vigtigt at fokusere på, at alt det online indhold der produceres, skal understøtte forretningen på DTU. Hver side skal have et formål og indsatsen med at producere den skal stå mål med den værdi den bidrager med. Når der ønskes nye hjemmesider vil AKM derfor sikre:

At det ønskede website bidrager til instituttet eller afdelingens forretning. Konkret beder vi om at en institutdirektør eller afdelingsdirektør godkender oprettelsen.

  • Nogle institutter opretter sjældent selvstændige websites til projekter og forskningsgrupper, mens andre har mange. Der kan være forskellige traditioner på forskellige fagområder og derfor er det institutdirektøren der vurderer om oprettelsen er ok.

At de websites som oprettes får et passende omfang. Vi har tidligere set at der blev oprettet alt for omfangsrige og vedligeholdelseskrævende hjemmesider. Det koster ressourcer og når opdateringerne ikke længere gennemføres fremstår siderne kulsejlet.

  • Frem for at lancere nyheder og kalendere og udførlige detaljebeskrivelser, virker det ofte bedre at starte simpelt ud og fokusere på de dele der ikke kræver hyppige opdateringer. Indhold der er aktuelt her og nu, er ofte bedre placeret på sociale medier som f.eks. LinkedIn.

At personlige eller organisatoriske hjemmesider indgår i en tydelig DTU kontekst. Specielt før de sociale medier, var der er en del forskere som havde behov for at oprette personlige websites. Her er det vigtigt at den værdi som er forankret på DTU gennem intern og ekstern finansiering har en tydelig DTU reference.

  • Der er ikke særlige retningslinjer omkring hvad et personligt website må indeholde, men hvis sitet er placeret i DTU webløsning indgår det på lige fod med andre sites i præsentationen af DTU og derfor vil det være op til instituttet at vurdere om indholdet understøtter forretningen. 
  • Personlige websites der ikke benytter DTU’s webløsning og heller ikke er en del af DTU domænet, kan betragtes som private websites. Sådanne sites kan referere til DTU aktiviteter på lige fod med alle andre, men skal ikke benyttes som kanal til at publicere DTU funderet indhold.

Alle DTU hjemmesider etableres under dtu.dk domænet. Dette sker for at sikre en tydelig forankring på DTU - og for at sikre at de nye sites får maksimal synlighed via søgemaskiner (som allerede kender dtu.dk domænet og derfor tildeler subsites en stærk troværdighed). 

EU-projekter blev tidligere etableret under .eu domænet, men dette er normalt ikke et krav, så derfor opretter vi også hjemmesider til eu-projekter under dtu domænet. 

Samarbejdsprojekter, hvor DTU har ansvaret for hjemmesiden etableres også under dtu domænet, da der generelt er forståelse for at den part der har opgaven med websitet også får den værdi der er forbundet med at inkludere sitet under domænet. Til gengæld kan DTU logoet på hjemmesiden fjernes, så parterne kan fremstå ligeværdigt i præsentationen på hjemmesiden. 

Undtagelser: En gang i mellem er der projekter, hvor der der særlige krav til at der etableres en uafhængig hjemmeside på et neutralt domæne (f.eks. .dk eller .org eller lign.). Dette kan også håndteres under den fælles platform, men det kræver godkendelse fra et direktionsmedlem at vi går denne vej.

Kontakt Kontorchef Kasper Antonsen (kant@dtu.dk), hvis der er behov for afklaring - og læs mere om de forskellige typer af webløsninger her.

Nyt webdesign til hjemmesider fra før 2022

Designet på DTU’s hjemmesider blev senest opdateret i 2022 – og alle nye hjemmesider oprettes nu med de opdaterede skabeloner. Når vi taler om ”det nye design” er det derfor med reference til det design som blev introduceret på dtu.dk i marts 2022. I modsætning til tidligere har der ikke været tale om en samlet udrulning eller konvertering, men derimod om en lancering af nye skabeloner som rulles ud løbende ved en manuel omlægning.

Det er ikke hensigten at alle sites skal genopbygges i det nye design. For en stor del af de mange kørende projektsites er det ikke indsatsen værd – de kan leve videre indtil de på et tidspunkt kan nedlægges. 

  • Det gamle design er mere end 10 år gammelt og fremstår ikke længere tidssvarende
  • Det nye design er optimeret til mobile enheder
  • Teknikken der driver de nye skabeloner giver bedre performance
  • De nye skabeloner adskiller præsentation og indhold og giver større fleksibilitet
  • De nye skabeloners moduler, er ikke længere integreret i indholdssiderne, men kan redigeres, versioneres og udgives som selvstændige elementer.
  • Der anvendes samme billedformat til alle moduler
  • Hvis hjemmesider ikke længere opdateres, eller har begrænset trafik
  • Der er en afgrænset målgruppe som kender det eksisterende site
  • Den/dem der redigerer sitet har ikke tid til at lære et nyt redigeringskoncept at kende 

AKM hjælper både med etablering og omlægning af websites

Webopgaver som understøtter DTU's strategi og forretning vil vi altid gerne hjælpe med at få i luften på en god måde. Det koster som udgangsnkt ikke noget, men hvis der skal laves løsninger der er mere omfattende end vi har ressourcer til - eller hvis der er afsat midler i et projekt til at gøre noget særligt, så kan vi aftale nærmere om evt. betaling. Vi sender selvfølgelig ikke en regning med mindre det er aftalt.  

Behov for yderligere afklaring vedr. websites på DTU?

De generelle principper for web på DTU adresserer ikke nødvendigvis alle spørgsmål. Vi bestræber os på ikke at lave alt for firkantede rammer og vil derfor allerhelst i dialog om de konkrete cases. Hvis indholdet ovenfor (eller på de underliggende sider) har givet anledning til spørgsmål, så kontakt een af os i AKM's webgruppe - du kan se hvem vi er her